fot. Adam Drogomirecki

Portret Zofii Humpoli

Zofia Mściwujewska - Humpola była siostrą przyjaciela Witkacego, ks. Jana Humpoli. Była matką mojej cioci, także Zofii. Zdjęcie wykonałem w połowie lat 80-tych XX wieku w jej domu rodzinnym w Suchej, w którym mieszkałem w latach 70-tych. Od wielu lat portret ten znajduje się już w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku. Tam zobaczyłem go ponownie po kilkudziesięciu latach, a spotkanie to było dla mnie zarówno niespodzianką, jak i chwilą radości bo poczułem, jakbym spotkał dawną znajomą. W muzeum tym oba portrety rodzeństwa Jana i Zofii Humpoli wisiały obok siebie, symboliczne splatając ich losy już po ich śmierci. Aura świecąca wokół głowy modelki to po prostu odbicie w szybie, za którą portret umieszczony był w ramie. Postanowiłem ten efekt wykorzystać artystycznie i myślę, że całość wygląda teraz jeszcze bardziej oryginalnie, nawet jak na Witkacego  : )

Komentarze